söndag 26 september 2010

Visst kan mamman göra dataspel ;-)

För någon vecka sedan kom en sjuåring i min närhet och ville att vi skulle göra ett eget dataspel. Han tyckte de som fanns var tråkiga.
Alla detaljer, knappar och funktioner hade han klart för sig, det var bara det tekniska som jag skulle behöva hjälpa till med.
Jo, jo sa jag, vi funderar lite på det och ser vad som går att göra.
De är ju Lekis-barn och tror med andra ord att man kan göra allt man vill bara man hittar den rätta tekniken. Och helst vill jag ju inte ta ur dem det, jag gillar den grundinställningen.
Mot mina principer laddade jag därför ner ett göra-spel-program från nätet idag. Game-maker heter det. Och visst lyckades vi göra ett ganska roligt spel, om inte exakt så som den unge mannen hade föresatt sig det.
Inte exakt så som det stod i instruktionsboken heller, det skulle ju bli för trist.
Nu är han på spel nummer två.
Om jag får virus och bloggen börjar tycka konstigheter så vet ni nu varför.
Kul har vi i alla fall.

1 kommentar:

  1. Tur att mamma kan gå mot mot sina principer ibland, bra med kreativa barn. En virus då och har ingen dött av ;)

    SvaraRadera