tisdag 1 december 2009

Kriget tog faktiskt slut

Jag trodde att vi skulle ordna begravning för dig,
men du kommer ju inte, kom jag på.
- - -
Jag är i alla fall glad att jag saknar dig.
Du var intressant att prata med hela tiden.
Du lyssnade på Dagens eko till och med näst sista dagen,
och alltid var det något som engagerade dig,
och du tog reda på mer.
Bara att möta dig gav glädje.
Ändå tyckte du ibland att du inte gjorde nytta.
Är det inte nyttigt att vara till glädje?
- - -
Politiken var en stor del av ditt liv.
Kökssoffans ena plats var vikt för handlingar och tidskrifter.
Du var första kvinna som var ordförande i arbetarekommunen.
Och dessutom kvinnoklubben samtidigt.
Sextimmarsdag, fred och barnomsorg stod på programmet.
Och så skolstyrelsen, där du var ordförande.
Bussar och byskolor, mat och miljö.
Sedan blev det revisionen där du var ordförande och satt och smågnabbades med pappa, som var där för ett annat parti.
Många förtroendeuppdrag, för du hade stort förtroende.
Du var snygg och klok, och ganska knäpp också.
När du var valberedare låg hela personpusslet på sovrumsgolvet.
---
Du lärde oss att inget behöver stanna vid vad det är.
När vi var riktigt små satt vi och målade teckningar till president Nixon. Du skickade iväg dem. Och kriget tog faktiskt slut!
- - -
Du lämnade oss ett tag när du hittade kärleken. Det var OK. Jag har kommit över det. Numera tycker jag till och med att det var bra. Hur skulle det annars ha gått?
- - -
Nu har du lämnat mig igen, innan jag hann sluta älska dig.

1 kommentar:

  1. Vad fint skrivet! Jag saknar henne för den raka, roliga, rappa och härliga människa hon var! Många minnen, bl a när vi gick kärnkraftsmarscherna eller gav oss iväg på cykeltur Skåne runt och hon utrustade oss med kartor och annat. Många positiva minnen!

    SvaraRadera