måndag 21 december 2009

Ordet "ombokningsbar" fick ny innebörd

Var i Skåne över veckoslutet för en massa tråkiga ärenden.
Det blev bara dottern och jag, sonen blev sjuk.
När hälften av biljetterna skulle bokas av upptäckte vi en av finesserna i SJs nya biljettsystem. Finess för SJ alltså.
Personlig plats
Det är ju personliga biljetter nu för tiden. SJ hade placerat mig och maken bredvid varandra och barnen bredvid varandra vid bokningen.
När vi skulle avboka två biljetter blev det ett problem, eftersom jag och den fyraåriga dottern då inte skulle få sitta tillsammans.
För att vi skulle få göra det så skulle jag ha fått avboka alla biljetterna och sedan köpa två nya, till ett högre pris givetvis, och dessutom får betala bokningsavgiften i mellanskillnad.
Så det gjorde vi inte. Vi lät utan samvetsbetänkligheter SJ köra med en tom stol. Sonens kostade ju bara en femma.
Dubbla priset vid ombokning
Ska jag berätta mer? Vi hade ju alltså s.k. ombokningsbara biljetter. Så jag tänkte att eftersom det var snöstorm kanske man borde åka hem lite tidigare, eftersom det sannolikt skulle bli förseningar.
Lätt fixat, tåget en timme tidigare var inte fullt och biljetterna var bara några kronor dyrare än de jag hade. Men då lärde jag mig något nytt igen. Man måste använda hela ombokningsvärdet på en gång. Om jag avbokade fyra biljetter och ville köpa två fick jag i alla fall betala med hela värdet av de avbokade biljetterna. Jag tänkte att man kanske kunde lura systemet, så jag avbokade bara makens och tänkte köpa ny biljett med det värdet, och sedan avboka våra egna därefter. Men det gick inte. När jag skrev in våra namn blev jag vidareförmedlad till avbokasidan, med uppmaningen att avboka de gamla biljetterna först.
Hej och hå. Det kanske hade gått om jag hade velat sitta 17 minuter i telefonkö på mobilen, men man är ju rädd om både tiden, pengarna och hjärncellerna. Så vi bytte inte tåg. Vi flexade i morse istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar