söndag 15 november 2009

Vad vill mig söndagen?

Söndag igen. Tid för eftertanke. Vad vill mig Jesus idag?
Jag tänkte först skriva att han vill som alla dagar att jag älskar mina medmänniskor, stora som små, visar dem respekt och tålamod, inte stressar och inte överöser dem med mina känslor. Att jag ska leva för hoppet och möjligheterna istället för rädslan och konventionerna.
Som han alltid säger, som en tjatig gammal mamma. Och jag lyssnar kanske när jag har lust och lyder då och då.
Men så tänkte jag att lite mer inspiration kanske man får på http://www.svenskakyrkan.se/.
Där kan man läsa söndagens text, som inleds så här:
"Vänta därför, säger Herren, tills jag träder fram och vittnar mot dem. Jag har beslutat att kalla samman folk och riken för att tömma min vrede över dem, all min glödande harm. Ty hela jorden skall förtäras av min lidelses eld."
Jo, ibland känner jag mig verkligen som denne Guds avbild.
Det är som det är. Känslor finns.
Men vi ska vara rädda om varandra och planeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar