lördag 11 juni 2011

Gökotta på Oscarsberg

Nyss hemkommen från försommarens gökotta i min lokala förening undrar jag varför jag inte äter frukost tillsammans med fina vänner på ett berg med utsikt varje sommarlördag.
Gick upp strax efter sex, hjälpte barnen att morgna sig, packade lite frukost och cyklade iväg till ett angränsande radhusområde varifrån det går en promenadstig i skogen ut till Oscarsberg.
Där fick jag höra om Skuru IKs klubbhus som en gång låg på berget, men idag tyvärr är rivet. En glasveranda fanns där man kunde se ut över Stockholms inlopp. Ungdomarna i idrottsklubben, scouterna, SSU m.fl höll till vid huset, liksom ett gäng "gubbar". På den tiden fanns ännu inte radhusområdena runt omkring. Så småningom blev stugan vandaliserad och förfallen. Det var skälet till att den revs.
En gång i tiden fanns också ett badhus vid stranden vid Nyckelviken, fick jag veta.
Traditionen med gökotta är många år gammal. Vi var 10 själar som njöt av utsikten och utbytte tankar och historier denna sommarmorgon, och därtill fick lite aktuell information från föreningen. Den äldsta var över 80 och den yngsta fem månader! Tack alla för en härlig morgon! Någon gök hörde vi inte men väl en rad andra fåglar, och därtill vår egen "skönsång".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar