onsdag 28 december 2011

Lössens julafton

Lössens julafton blev det ju inte riktigt, för vi upptäckte dem först igår, och det blev begravning direkt. Jag har letat efter löss länge utan något napp, så det var nästan som en liten seger när jag hittade dem. Äntligen! typ.
Ganska söta och intressanta små varelser faktisk. Fem stycken räknade den samlade familjen ihop, fast det var nog bara tonåringar, och därefter följde ett intensivt saneringsarbete.
Vi använde Paranix som var ganska lätt att använda. Får väl se framöver om det är effektivt också. Tvättmaskinen har gått varm och dammsugaren också, fast enligt internetexpertisen ska det inte behövas eftersom lössen i alla fall dör utanför huvudet efter max två dagar.
Luskammarna har utvecklats väldigt mycket sedan jag köpte vår ursprungliga när det första larmet på förskolan kom för fem-sex år sedan. Nästan sköna faktiskt.
Shenet rekommenderar annars bastu eller hårtork eftersom lössen sägs dö vid temperaturer över 54 grader. Jag undrar jag, det vore väl lite för enkelt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar